Reglementări și utilizări legale ale dronelor
Dronele sunt dispozitive complexe care necesitatea utilizarea în conformitate cu reglementările naționale și europene. HEXACRAFT se angajează să informeze toți clienții despre cerințele legale aplicabile utilizării dronelor comercializate. Vă rugăm să citiți cu atenție informațiile de mai jos pentru a evita utilizarea ilegală sau neconformă a produselor achiziționate.
Toate dronele comercializate de HEXACRAFT, detin marcaje de clasa C0-C4(dupa caz) si se regasesc pe cutia dronei, eticheta de producator, sau manualul de utilizare.
Pentru a afla clasa dronei, va rugam consultati descrierea si specificatiile produsului inainte de achizitionare, sau ne puteti contacta pentru a va oferi aceasta informatie.
1. Categorii de Operare a Dronelor
Conform Regulamentului UE 2019/947, utilizarea dronelor este împărțiță în următoarele categorii:
a. Categoria „Deschisă” (Risc Redus):
-
Dronele echipate cu marcaje de clasă (C0 – C4);
-
Pot fi utilizate fără autorizație suplimentară, dar trebuie respectate reguli stricte:
-
Altitudine maximă: 120 m;
-
Zborul peste mulțimi sau persoane neimplicate este interzis;
-
Distanța față de zone restricționate trebuie respectată.
-
b. Categoria „Specifică” (Risc Moderat):
-
Dronele fără marcaje de clasă nu pot fi utilizate în categoria „Deschisă”.
-
Este necesară autorizare prealabilă din partea Autorității Aeronautice Civile Române (AACR).
-
Operatorul trebuie să elaboreze un scenariu standard sau o evaluare a riscurilor.
2. Reglementări Aplicabile Dronelor Fără Marcaje de Clasă
Dronele fără marcaje de clasă (C0 – C6) pot fi utilizate numai în categoria „Specifică”. Acest lucru implică următoarele:
a. Înregistrarea Operatorului și a Dronei la AACR:
-
Este obligatorie dacă drona este echipată cu cameră;
-
Înregistrarea se face pe platforma AACR: www.caa.ro.
b. Obținerea Autorizației pentru Categoria „Specifică”:
-
Autorizația este emisă de AACR după prezentarea unui scenariu standard sau a unei evaluări a riscurilor.
c. Restricții de Operare:
-
Nu este permis zborul în zone aglomerate, în proximitatea aeroporturilor sau deasupra mulțimilor fără o autorizație specifică.
3. Responsabilitatea Clienților
Ca utilizator al unei drone, aveți următoarele obligații:
-
Să vă informați despre reglementările spațiului aerian din zona în care doriți să operați drona.
-
Să respectați cerințele privind înregistrarea dronei și obținerea autorizațiilor necesare.
-
Să vă asigurați că utilizați drona într-un mod care nu încalcă drepturile la viață privată ale altor persoane.
4. Informatii generale
Activitățile de zbor în care sunt implicate aronave fără pilot la bord, activități de zbor desfășurate în spațiul aerian național/european ulterior datei de 01.01.2024, sunt realizate în limitele și în conformitate cu prevederile:
a) Regulamentului (UE) nr. 1139/2018;
b) Regulamentului (UE) nr. 2019/945;
c) Regulamentului (UE) nr. 2019/947;
d) Legii nr. 21/2020 privind Codul aerian, ediția martie 2020;
e) Hotârării Guvernului nr. 859/2021;
f) Hotârării Guvernului nr. 643/2020.
2. În conformitate cu prevederile cadrului legislativ mai sus menționat, activitățile de zbor cu aeronave fără pilot (indiferent de scopul acestor: activități comerciale, actvități necomerciale, de hobby, în scopul instruirii Piloților UAS, etc.) pot fi desfășurate în:
a. categoria “deschise” (open) cu respectarea de către Pilotul UAS a următoarelor limitări operationale:
• aeronavele fără pilot la bord utilizate în aceste activități de zbor au masa maximă la decolare mai mică de 25 kg;
• aeronavele sunt operate în raza vizuală a Pilotului UAS;
• înălțimea maximă de zbor este 120 de m de la sol, în zona în care se află Pilotul UAS;
• nu se pot arunca/lansa din aeronavă materiale sau substanțe;
• activitatea de zbor se desfășoară la o distanță de siguranță de persoane și fără a survola grupuri de persoane.
Pentru a desfășura aceste activități de zbor aeronavele fără pilot utilizate trebuie să aibă inscripționat un cod unic de Operator UAS, obținut în urma înregistrării online pe o platformă gestionată de AACR, iar Pilotul UAS trebuie să dețină certificatul de competență A1/A3 și, după caz, A2;
În funcție de masa maximă la decolare a aeronavei și distanța față de persoanele neimplicate în activitatea de zbor, operațiunile UAS din categoria “deschise” se împart în 3 subcategorii, astfel:
• Subcategoria A1 – pot fi survolate persoane neimplicate, în anumite condiții, iar aeronavele fără pilot la bord utilizate au o masă maximă la decolare de 250 g, respectiv, 900 g;
• Subcategoria A2– este menținută o distanță de siguranță de 30 m (5 m cu activarea funcției viteză redusă) față de persoanele neimplicate, iar aeronavele fără pilot la bord utilizate au o masă maximă la decolare de 4 kg;
• Subcategoria A2– este menținută o distanță de siguranță de 150 m față de persoane neimplicate și clădiri, iar aeronavele fără pilot la bord utilizate au o masă maximă la decolare de 25 kg;
Subcategoria A1-Clasa C0
Subcategoria A1 Clasa C1
Subcategoria A2
Subcategoria A3
Aeronavele fără pilot la bord care nu sunt conforme cu regulamentul delegat (UE) 2019/945 (nu sunt inscripționate cu marcajele de clasă “C0 ÷ C4”, respectiv nu sunt echipate cu remote identification system) și care nu sunt de construcție privată, comercializate înainte de 01.01.2024, pot fi utilizate în continuare în activități de zbor în limitele categoriei ”deschise” astfel: - aeronavele cu masa maximă a decolare sub 250 grame pot fi utilizate în continuare subcategoria A1 (aeronavele pot survola în continuare persoanele neimplicate dar nu zonele dens populate/mulțimile de persoane, iar Piloții UAS sunt exceptați de la obligativitatea de a deține certificatele de competență A1/A3 și A2); - aeronavele cu masa maximă la decolare cuprinsă între 250 grame și 25 kg pot fi utilizate doar în subcategoria A3; b. categoria “specifice” în cazul în care una sau mai multe din limitările operaționale corespunzătoare categoriei deschise nu pot fi respectate. Pentru a desfășura aceste activități de zbor, în completarea celor menționate la punctul anterior, Operatorul UAS trebuie să îndeplinească una din următoarele condiții: • să dețină o scrisoare de acceptare de către AACR a Declarației privind efectuarea activităților de zbor într-unul din scenariile standard publicate de EASA. Aceste operațiuni sunt posibile exclusiv cu aeronave fără pilot la bord inscripționate cu marcajele de clasă “C5” sau “C6”; • să dețină o autorizare operațională emisă de AACR ca urmare a analizării și aprobării unui manual operațional și a unei analize de risc. Analiza de risc poate fi: a) SORA – elaborată de către operatorul UAS; b) PDRA – publicată de EASA, situație în care operatorul UAS transmite o declarație privind încadrarea în limitele publicate pentru respectiva PDRA) • să dețină un certificat LUC (certificat de operator pentru UAS ușor), emis de AACR, în baza căruia operatorul își evaluează și își aprobă propriile operațiuni UAS. c. categoria “certificate”, în cazul în care activitatea de zbor se desfășoară deasupra mulțimilor de persoane, presupune transportul de pasageri sau de bunuri periculoase. În scopul de a desfășura activități de zbor cu aeronave fără pilot la bord în această categorie, trebuie să respecte următoarele condiții: • aeronava fără pilot la bord deține un certificat de tip emis de EASA precum și certificate de navigabilitate și înmatriculare emise de o autoritate competentă; • Operatorul UAS deține un certificat de operator aerian (AOC) emis de o autoritate competentă; • Piloții UAS dețin o licență similară cu a piloților implicați în activități de zbor cu aeronave cu pilot la bord; 3. Survolul persoanelor neimplicate cu aeronave fără pilot la bord este permis doar în următoarele condiții: în categoria “deschise”, subcategoria A1, în categoria „specifice”, în condițiile în care Operatorul UAS a obținut o autorizație operațională sau în categoria „certificate”; 4. Indiferent de categoria (deschise/specifice) în care urmează să se desfășoare activitățile de zbor, în cazul în care acestea urmează să fie efectuate într-o zonă de spațiu aerian restricționat, Operatorul UAS trebuie să dețină o aprobare emisă de entitatea care a instituit respectiva restricție. Aprobarea se solicită și obține de Operatorul UAS anterior derulării activităților de zbor planificate (mai multe informații cu privire la acest subiect, inclusiv datele de contact sunt disponibile pe pagina de internet a AACR: https://flightplan.romatsa.ro/init/drones); 5. Luând în considerare faptul că aeromodelele (home made aircraft, model aircraft kits, scale/large scale aircraft models, RC models, etc.) sunt considerate tot aeronave fără pilot la bord, activităților de zbor în care sunt implicate acestea se supun prevederilor Regulamentului UE nr. 2019/947, putând fi desfășurate astfel: • în cadrul unui club/asociație care deține o autorizare emisă de Autoritatea Aeronautică Civilă Română; • individual prin respectarea celor menționate la pct. 2 de mai sus. Subliniem faptul că prevederile Regulamentului UE nr. 2019/947 nu includ excepții/derogări/prevederi speciale în cazul competițiilor sportive sau a celor organizate sub patronajul instituțiilor guvernamentale centrale sau locale; 6. În scopul elaborării manualului operațional și analizelor de risc SORA, EASA a elaborat și publicat un ghid (documentul poate fi accesat și consultat la următoarea adresă de internet: https://www.easa.europa.eu/en/downloads/110913/en). a. Informații cu privire la procedura de elaborare a analizelor de risc SORA (GM1 AMC1 Article 11 Rules for conducting an operational risk assessment) – pag. 37; b. Informații cu privire la conținutul manualului operațional (AMC1 UAS.SPEC.030(3)(e) Application for an operational authorisation) – pag. 287; 7. În contextul prezentei informări termenii utilizați au următoarele înțelesuri: Operator UAS: persoană fizică sau juridică ce deține aeronava fără pilot implicată în activități de zbor; Pilotul UAS: persoană fizică implicată în comanda/controlul aeronavei fără pilot la bord (poate fi aceeași cu Operatorul UAS persoană fizică); Mulțimi de persoane: adunări în care persoanele nu se pot dispersa rapid din cauza densității populației prezente; Persoane neimplicate: persoanele care nu participă la operațiunea UAS sau care nu cunosc instrucțiunile și măsurile de securitate dispuse de operatorul UAS; Club/asociație de aeromodelism: o organizație stabilită în mod legal într-un stat membru cu scopul de a desfășura zboruri de agrement, demonstrații aeriene, activități sportive sau activități competiționale cu ajutorul UAS; SORA: Specific Operations Risk Assessment PDRA: Predefined Risk Assessment 8. Toate aeronavele fără pilot la bord comercializate pe piața UE (inclusiv pe piața națională) trebuie să fie inscripționate cu marcajul “CE”; 9. Utilizarea în condiții de legalitate a aeronavelor fără pilot la bord în activități de zbor în spațiul aerian național este condiționată de respectarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 376 din 07.05.2020 privind aprobarea Tabelului național de atribuire a benzilor de frecvențe radio; 10. Nerespectarea cerințelor cadrului legal european/național aplicabil domeniului aeronavelor fără pilot la bord se sancționează în conformitate cu prevederile Codului aerian, a Hotărârii Guvernului nr. 643/2020 precum și a Hotărârii Guvernului nr. 859/2021.
Mai multe informații/materiale de informare pot fi obținute accesând pagina de internet a AACR (https://www.caa.ro/ro/pages/drone) sau a EASA (https://www.easa.europa.eu/en/document-library/general-publications/drones-information-notices#group-easa-downloads)
În limita competențelor acordate prin documentele legale de organizare și funcționare, vă asigurăm că AACR sprijină orice inițiativă ce poate avea ca rezultat o mai bună informare a membrilor comunității producătorilor/utilizatorilor de aeronave fără pilot la bord din România, cu privire la cadrul legislativ aplicabil activităților de zbor în care sunt implicate aceste aeronave sau alte probleme specifice domeniului.
În cazul în care vă sunt necesare clarificări/informații suplimentare cu privire la acest subiect, puteti contacta AACR la 021 / 2081567 sau prin e-mail la drone@caa.ro.
Sursa informare : AACR
Recomandam citirea informarilor oficiale AACR:
Lista dronelor cu marcaje de clasa disponibile in prezent (august 2023)
Activitati de zbor cu drone agricole si drone cu masa maxima la decolare sub 250g
Operațiuni cu drone fără etichetă de identificare a clasei (01.01.2023)
Operațiuni UAS în zone restricționate (actualizat 15.03.2021)
Operațiuni UAS în zone de control de aerodrom (CTR) - 17.09.2021
Zone de spatiu aerian temporar restrictionate pe granita comuna a Romaniei cu Ucraina (actualizat la 15.09.2023!!!)
Ghid privind condițiile de planificare și desfășuare a activităților de zbor în care sunt implicate aeronave fără pilot la bord (drone, UAS, aeromodele) în spațiul aerian național/european, ulterior datei de 31.12.2020
5. Asistență și Contact
Pentru întrebări suplimentare sau sprijin privind utilizarea legală a dronelor, ne puteți contacta:
-
E-mail: contact@hexacraft.ro
-
Telefon: +40 761 892 401